پنجشنبه ۲۷ شهریور ۰۴

آشنايي با رشته خطاطي | بخش دوم

معرفي تمامي رشته هاي تحصيلي

آشنايي با رشته خطاطي | بخش دوم

۱۷ بازديد

تكنيك

نوشتار سنتي آسياي شرقي از چهار گنجينه مطالعه (文房四寶 / 文房四宝) استفاده مي كند:  برس جوهر معروف به máobǐ (毛筆 / 毛笔) براي نوشتن حروف چيني ، جوهر چيني ، كاغذ و سنگهاي مركب. اين ابزارهاي نوشتاري در كره با نام چهار دوست مطالعه (كره اي: 문방 사우 ، رومانيزه: 文 房 四 友) نيز شناخته مي شوند. علاوه بر چهار ابزار سنتي ، از پد ميز و وزن كاغذ نيز استفاده مي شود.
پارامترهاي مختلف بر نتيجه نهايي كار خوشنويس تأثير مي گذارند. پارامترهاي فيزيكي شامل شكل ، اندازه ، كشش و نوع مو قلم مو است. رنگ ، تراكم رنگ و چگالي آب جوهر ؛ و همچنين سرعت جذب آب و بافت سطح كاغذ. تكنيك خوشنويس نيز بر نتيجه تأثير مي گذارد ، زيرا شكل شخصيت هاي تمام شده از مقدار جوهر و آبي كه خوشنويس اجازه مي دهد قلم مو را بگيرد و تحت فشار ، شيب و جهت برس تأثير مي گذارد. تغيير اين متغيرها باعث ايجاد ضربات ضخيم تر يا ضخيم تر و حاشيه هاي صاف يا دندانه دار مي شود. سرانجام ، سرعت ، شتاب و كاهش سرعت حركات خوشنويس ماهر قصد دارد تا به شخصيت ها "روح" ببخشد و در شكل نهايي آنها بسيار تأثير بگذارد.
سبك ها سبك هاي انحرافي مانند xíngshū (行書 / 行书) (نيمه شكاري يا اسكريپت در حال اجرا) و cǎoshū (草書 / 草书) (خط شكسته ، خط خشن يا خط چمن) كمتر محدود و سريع تر هستند ، جايي كه حركات بيشتر توسط نوشتار اجرا مي شوند قابل مشاهده هستند سفارشات ضربه اي اين سبك ها بيشتر متفاوت است ، گاهي اوقات اشكال كاملاً متفاوتي ايجاد مي كند. آنها از خط روحاني تبار ، همزمان با خط معمولي (سلسله هان) هستند ، اما xíngshū و cǎoshū فقط براي يادداشت هاي شخصي استفاده مي شد ، و هرگز به عنوان استاندارد استفاده نمي شد. سبك cǎoshū در امپراتور وو از سلطنت هان (140–187 ميلادي) بسيار مورد توجه قرار گرفت. [17]
نمونه هايي از سبك هاي چاپي مدرن عبارتند از Song از چاپخانه سونگ سونگ و sans-serif. اينها سبك سنتي در نظر گرفته نمي شوند و به طور معمول نوشته نمي شوند.
تأثيراتخوشنويسي ژاپني ، كره اي و ويتنامي بسيار تحت تأثير خوشنويسي چين قرار گرفتند. مردم ژاپن ، كره و ويتنام ضمن تركيب تأثيرات چيني ، حساسيت ها و سبك هاي خاص خوشنويسي خود را نيز توسعه داده اند. به عنوان مثال ، خوشنويسي ژاپني از مجموعه ضربات CJK خارج مي شود كه شامل الفباي محلي مانند هيراگانا و كاتاكانا ، با اشكالات خاص مانند منحني ها و حركات جديد و مواد خاص (كاغذ ژاپني ، واشي ink ink و جوهر ژاپني) مي شود. [ 21] در مورد خوشنويسي كره اي ، Hangeul و وجود دايره مستلزم ايجاد تكنيكي جديد بود كه معمولاً خوشنويسان چيني را گيج مي كند. خوشنويسي ويتنامي كاملاً خاص است ، زيرا ويتنام Chữ Nôm ، يك سيستم نوشتاري قديمي ويتنامي را بر اساس حروف چيني لغو كرده و الفباي لاتين را جايگزين آن كرده است. با اين حال ، سنت هاي خوشنويسي همچنان حفظ مي شوند.
خوشنويسي موقت عملي از خوشنويسي فقط با آب روي زمين است كه در عرض چند دقيقه خشك مي شود. اين عمل به ويژه مورد توجه نسل جديد چيني هاي بازنشسته در پارك هاي عمومي چين است. اين فروشگاه ها معمولاً فروشگاه هاي استوديويي در شهرهاي توريستي افتتاح مي كنند كه خط سنتي چيني را به گردشگران ارائه مي دهند. آنها به غير از نوشتن نام مشتري ، قلم موهاي خوب را به عنوان سوغاتي و تمبرهاي حك شده روي سنگ آهك مي فروشند.
از اواخر دهه 1980 ، چند هنرمند چيني با ادغام حروف چيني با حروف انگليسي خوشنويسي سنتي چيني را به قلمرو جديدي منشعب كرده اند. اشكال جديد و برجسته خوشنويسي خوشنويسي مربع خو بينگ و خوشنويسي يا خط خوشنويسي DanNie است.
خوشنويسي روي نقاشي با جوهر و شستشو تأثير گذاشته است ، كه با استفاده از ابزارها و تكنيك هاي مشابه انجام مي شود. خوشنويسي بر بيشتر سبك هاي اصلي هنري در شرق آسيا تأثير گذاشته است ، از جمله نقاشي با جوهر و شستشو ، سبك چيني ، ژاپني و كره اي كه كاملاً مبتني بر خوشنويسي است.
مغولستانخوشنويسي مغولي نيز تحت تأثير خوشنويسي چيني قرار گرفته است ، از ابزار گرفته تا سبك.
تبتخوشنويسي تبت در فرهنگ تبتي نقشي اساسي دارد. اين متن از اسكريپتهاي Indic گرفته شده است. نجيب زادگان تبت مانند لاماهاي عالي و ساكنان كاخ پوتالا معمولاً خوشنويسان توانمندي بودند. تبت براي چندين قرن مركز آيين بودا بوده است و اين دين اهميت زيادي براي كلمات نوشتاري قائل است. اين بخش بزرگي از قطعات دنيوي را فراهم نمي كند ، اگرچه آنها وجود دارند (اما معمولاً به نوعي با بوديسم تبتي مرتبط هستند). تقريباً تمام ادبيات عالي مذهبي شامل خوشنويسي بود ، از جمله نامه هايي كه دالايي لاما و ساير مراجع مذهبي و سكولار ارسال مي كردند. رسم الخط خصوصاً بر روي چرخهاي نمازشان مشهود است ، گرچه اين خط بيش از آنكه كتبي باشد جعلي بوده است ، دقيقاً مانند خط اعراب و رومي كه اغلب در ساختمان ها يافت مي شود. اگرچه در اصل با ني ساخته مي شد ، اكنون خوشنويسان تبت از قلم ها و نشانگرهاي اسكنه اي نيز استفاده مي كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.