نفوذ صنعتصنايع غذايي تأثير زيادي در مصرف گرايي دارد. سازمان هايي مانند آكادمي پزشكان خانواده آمريكا (AAFP) به دليل پذيرش كمك هاي مالي از شركت هاي داخل صنعت غذا مانند كوكاكولا مورد انتقاد قرار گرفته اند. اين كمك ها به دليل ايجاد تضاد منافع و ترجيح منافع مانند سود اقتصادي مورد انتقاد قرار گرفته اند.
خط مشيدر سال 2020 دانشمندان گزارش دادند كه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي از سيستم جهاني غذا براي دستيابي به اهداف آب و هوايي توافق نامه پاريس ضروري است. در سال 2020 ، يك بررسي شواهد براي مكانيزم مشاوره علمي اتحاديه اروپا نشان داد كه ، بدون تغيير قابل توجه ، به دليل رشد جمعيت و تغيير الگوي مصرف ، انتشار تا 4050-40٪ افزايش مي يابد و نتيجه گرفت كه "هزينه زيست محيطي توليد مواد غذايي برآورد مي شود كه حدود 12 تريليون دلار در سال باشد و در سال 2050 به 16 تريليون دلار افزايش يابد ". گزارش هاي IPCC و اتحاديه اروپا به اين نتيجه رسيدند كه تطبيق سيستم غذايي براي كاهش اثرات انتشار گازهاي گلخانه اي و نگراني هاي مربوط به امنيت غذايي ، در حالي كه به سمت يك رژيم غذايي پايدار سوق پيدا مي كند ، عملي است.مقرراتاز زمان جنگ جهاني دوم ، كشاورزي در ايالات متحده و كل سيستم غذايي ملي به طور كامل توسط مدلهايي مشخص مي شود كه بر هزينه تماميت اجتماعي و محيطي بر سودآوري پولي تمركز دارند. مقرراتي براي محافظت از مصرف كنندگان و تا حدي متعادل كردن اين جهت گيري اقتصادي با منافع عمومي براي كيفيت غذا ، امنيت غذايي ، ايمني غذا ، رفاه حيوانات ، حفاظت از محيط زيست و بهداشت وجود دارد.
عمده فروشي و توزيع(يك شبكه حمل و نقل جهاني گسترده ، بخشهاي مختلف صنعت را به يكديگر متصل مي كند. اين شامل تامين كنندگان ، توليد كنندگان ، انبارها ، خرده فروشان و مصرف كنندگان نهايي است.) بازارهاي عمده فروشي محصولات غذايي تازه در كشورهاي شهرنشين از جمله آمريكاي لاتين و برخي از اهميت برخوردار است. كشورهاي آسيايي در نتيجه رشد سوپرماركت ها ، به جاي خريد از طريق بازارها ، مستقيماً از كشاورزان يا از طريق تامين كنندگان ترجيحي تهيه مي شوند.
جريان مداوم و بدون وقفه محصول از مراكز توزيع به محل هاي ذخيره سازي ، يك حلقه مهم در عمليات صنايع غذايي است. اگر اقدامات صحيح در هنگام راه اندازي سيستم مديريت مواد در يك انبار انجام شود ، مراكز توزيع با كارايي بيشتري كار مي كنند ، مي توان توان عملياتي را افزايش داد ، هزينه ها را كاهش داد و از نيروي انساني بهتر استفاده كرد.
خرده فروشيبا شهرنشيني در سراسر جهان ، خريد مواد غذايي به طور فزاينده اي از توليد مواد غذايي حذف مي شود. در طول قرن بيستم ، اين سوپرماركت به عنصر اصلي خرده فروشي صنايع غذايي تبديل شد. در آنجا ، ده ها هزار محصول در يك مكان ، در عرضه مداوم و در طول سال ، جمع شده اند.
تهيه غذا منطقه ديگري است كه تغيير در دهه هاي اخير چشمگير بوده است. امروز ، دو بخش صنايع غذايي در رقابت آشكار براي دلار خرده فروشي مواد غذايي هستند. صنعت مواد غذايي محصولات تازه و تا حد زيادي خام را براي مصرف كنندگان به فروش مي رساند تا از آنها به عنوان مواد اوليه در آشپزي خانگي استفاده كنند. در مقابل ، صنعت خدمات غذايي ، غذاي آماده را به عنوان محصولات نهايي يا به عنوان اجزاي نيمه آماده براي "مونتاژ" نهايي ارائه مي دهد. رستوران ها ، كافه ها ، نانوايي ها و كاميون هاي سيار مواد غذايي فرصت خريد مواد غذايي را براي مصرف كنندگان فراهم مي كنند.
در قرن بيست و يكم فروشگاه هاي مواد غذايي آنلاين ظهور كردند و فناوري هاي ديجيتال براي كشاورزي مورد حمايت جامعه ، كشاورزان را قادر به فروش مستقيم محصولات كرده است. برخي از فروشگاههاي مواد غذايي آنلاين داوطلبانه اهداف اجتماعي يا ارزشهايي فراتر از تأمين تقاضاي مصرف كننده و انباشت سود تعيين كرده اند.
فن آوري هاي صنايع غذاييتوليد مواد غذايي مدرن توسط فن آوري هاي پيشرفته تعريف شده است. اين مناطق شامل مناطق بسياري مي شود. ماشين آلات كشاورزي كه در اصل توسط تراكتور هدايت مي شدند ، در بسياري از زمينه هاي توليد عملاً نيروي انساني را از بين برده اند. بيوتكنولوژي تغييرات زيادي را ايجاد مي كند ، در مناطق متنوعي مانند محصولات شيميايي ، اصلاح نباتات و فرآوري مواد غذايي. بسياري از انواع ديگر فناوري نيز درگير هستند ، تا جايي كه يافتن منطقه اي كه تأثير مستقيم بر صنايع غذايي نداشته باشد دشوار است. همانند ساير زمينه ها ، فناوري رايانه نيز يك نيروي اصلي است.
بازار يابيهمانطور كه مصرف كنندگان به طور فزاينده اي از توليد مواد غذايي حذف مي شوند ، نقش ايجاد محصول ، تبليغات و تبليغات به وسيله اصلي اطلاعات در مورد مواد غذايي تبديل مي شوند. با داشتن غذاي فرآوري شده به عنوان دسته غالب ، بازاريابان تقريباً در توليد محصول امكانات بي نهايت دارند. 73٪ از غذاهايي كه در تلويزيون براي كودكان تبليغ مي شود ، غذاهاي سريع يا راحت است.كار و تحصيلتا 100 سال گذشته ، كشاورزي پر كار بود. كشاورزي يك شغل معمول بود و ميليون ها نفر در توليد مواد غذايي مشاركت داشتند. كشاورزان ، كه عمدتاً از نسلي به نسل ديگر آموزش ديده اند ، تجارت خانوادگي را انجام مي دهند.
امروز اين وضعيت به طرز چشمگيري تغيير كرده است. در آمريكا در سال 1870 ، 70-80 درصد مردم آمريكا در كشاورزي اشتغال داشتند. از سال 2008 ، كمتر از 2 درصد از جمعيت به طور مستقيم در كشاورزي اشتغال دارند و حدود 80 درصد از جمعيت در شهرها زندگي مي كنند. صنايع غذايي به عنوان يك كل پيچيده به مهارت هاي فوق العاده گسترده اي نياز دارد. چند صد نوع شغل در صنايع غذايي وجود دارد.